GOOD 2 GREAT V - COMMUNICATIE - HANDIG

Ongelooflijk hoe vaardig die nieuwe technologie toch is.
Handig zeggen we dan.

MAAR KENT U IETS HANDIGERS DAN UW HAND ?


U moet de publicatie van de Psycological Science (maart 2014) er maar eens bijhalen.

Aan studenten werden filmpjes getoond van de verafgoodde TED-talks. Iets dat je van ver een lezing zou kunnen noemen maar in feite een orakel in pep-talk style over hoe uw en mijn toekomst er technologisch en dus op consumentief gedrag zal uitzien.

De helft van die studenten kreeg een laptop ter beschikking, de andere helft moest het stellen met pen en papier, als ze iets wilden noteren.

Een half uurtje na de voorstelling moesten de studenten feitelijke vragen uit de presentatie beantwoorden. Zo gaat dat nu eenmaal met dat soort proeven.

Op de feitenvragen antwoordden studenten uit beide groepen even goed.

Maar als het op denkvragen aankwam scoorden de pen-en-papier studenten beter.

Hoe kwam dat ?
Laptoppers hadden nochtans meer nota's genomen en  konden veel efficiĆ«nter het spreekritme bijhouden. Het vlot typen zat hen in de vingers.

Maar dat lineaire registreren van wat gezegd leverde enkel windeieren op.

De pen-en-papier studenten hadden lang niet alles genoteerd maar alleen dat wat ze belangrijk vonden. Hun nota's stonden ook vol met grafiekjes, pijltjes, cirkeltjes, schemaatjes.

Als je cijfertjes wil: de laptoppers hadden een score van 12-15 % letterlijk genoteerde feitelijkheden, de pen-en-papier studenten slechts 4 tot 9 %.

Als ze een week later hun notities nog eens mochten bestuderen en opnieuw vragen dienden te beantwoorden was het resultaat weer hetzelfde.

De laptoppers scoorden weer het slechts op denkvragen.

En wat erger is: je kon de laptopstudenten maar niet aan het verstand brengen dat de ouderwetse pen-en-papier-methode beter rendeerde. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten