VLAAMS SPANT

Teken een Vlaams spant.

Het was een examenvraag constructie in het eerste jaar architectuuropleiding.

Ik zat gelukkig in de groep van de voormiddag.
In de namiddag moesten die met wiens familienaam begon met een A tot K, een Hollands spant tekenen en dat kon ik minder goed.

Maar een Vlaams spant kon ik redelijk behoorlijk neerzetten, tenminste, gemeten aan het aantal punten dat ik voor dat examen kreeg.

Ondertussen heb ik geleerd dat er niet één Vlaams spant bestaat, maar een hele reeks varianten, ontsproten in het waarschijnlijk nachtelijke brein van creatieve timmermannen.
Zeg nooit meer timmerlui.

Zoals hier ergens in Schepdael.

Een Schepdael's spant.


Had ik zeker niet kunnen tekenen op het examen.

Het is met pijn in het hart dat we het spant een beetje gaan bijspijkeren.
Dat komt omdat die zolders vroeger nooit erg nuttig gebruikt werden.
Een dak was nooit meer dan een stevige paraplu over het gelijkvloers of verdieping.

Nu willen we er meer uithalen.

Dan zit zo'n spant, gemaakt door een timmerman die niet wist hoe een echt Vlaams spant te maken, lelijk in de weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten