STEDELIJKE VERDICHTING XLIII - WAR(e)GEM

In Wargem waren ze dit jaar zo stedenbouwkundig fier als een Waregemnaar maar kan zijn.

De grote stedenbouwkundige vernieuwing van het centrum was rond en dat mocht wel eventjes gefĂȘteerd worden.

Alleen vraag ik mij af waarom.

Over de nieuwe bibliotheek: geen kwaad woord.

Ontworpen door Robrecht & Daem en dat is op zich al een garantie voor betere architectuur.
Goed ingeplant ook.

Half onder de grond; binnenin een al even merkwaardige wandeling als het even onvoorspelbaar gedrag van bibliotheken in de toekomst.
Gaan we ze nog gebruiken zoals nu ?

Worden boeken stilaan overbodige lasten en gooien we ons met andere lusten op andere media ?

Ik behoor tot nader order nog steeds tot het kamp van de believers die geloven in een gestage toekomst voor het boek.

Staand buiten de bibliotheek valt de integratie en vooral de juiste schaal van dit gebouw op.
Ik zie mensen langs de bib wandelen en fietsen, quasi nooit langs de andere zijde van het plein.

Nieuwe stedelijke plinten ontwerpen op deze schaal, ik geef toe, het is niet gemakkelijk.

Zo warm de sfeer van de bibliotheek, zo kil de sfeer daarbuiten van wat nochtans een woonproject heet te zijn.

Heel de aanleg van het stedelijk plein is er een van spijtige keuzes en opties, van gemiste kansen.

Waar zijn de aangepaste stadskamers ?

De oversizde afmetingen, de achterhaalde wijze van scheiden van verkeersmodi, links en rechts wat schaamgroen, het misbruik maken van doorloopfonteinen; het zijn opeengestapelde fouten die ervoor zorgen dat ik dit deel van Waregem het liefst mijd.

Behalve om in de bib te duiken natuurlijk.

Met dank aan ARCHIPEL. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten