STEDELIJKE VERDICHTING LXIV - MEGALOPOLIST

Ik hoor Leo Van Broeck - de Vlaamse Bouwmeester - graag bezig over geconcentreerd wonen rond stations, desnoods in woontorens want daar is niets mis mee, zegt hij.

Daar kan je op creatieve wijze veel meerwaarde aanbieden.

Dus moeten we met zijn allen inzetten op bundeling rond die transferia.

Dat is niet nieuw.

Veertig jaar geleden schreef Geert Bekaert al een lijvig boek 'OMTRENT WONEN' waarin precies hetzelfde gezegd werd.

Veertig jaar al.
Van oudere publicaties heb ik geen weet want voor die periode las ik dergelijke boeken niet.

De cel  Ruimtelijke Ordening van de Provincie Oost-Vlaanderen heeft reeds aardig wat onderzoek gedaan en wat blijkt: bijna 60 % van de inwoners van Oost-Vlaanderen woont op loopafstand van de vele transferia die we hebben.

We zitten dus aardig in de buurt van die grondregel van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen dat stelt dat 60 % moet wonen in de stedelijke kernen en 40 % in de
buitengebieden.

En toch, en toch neemt maar vijf procent het openbaar vervoer.

Het zit dus fundamenteel fout met die theorie├źn dat, als de mensen dichter bij de stations wonen, ze van zelf meer het openbaar vervoer zullen nemen.

Fout, fout, fout.

Zo blijkt maar eens te meer.

Is er al onderzoek gedaan vanaf welke kritische massa die theorie wel werkt ?

Is dat vanaf een paar honderdduizend inwoners ?
Vanaf een paar miljoen ?
Of vanaf een paar tientallen miljoenen ?

Zoals in TOKYO. (zie vorige blog)

Dat men dat eerst eens onderzoekt, alvorens veertig jaar oude theorie├źn te verspreiden die kant nog wal raken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten