EERO SAARINNEN III

Saarinnen heeft bij mijn weten maar één wolkenkrabber gebouwd.
De CBS (Columbia Broadcasting Systems) Building in hartje New York.

De voorbereidende ontwerpschetsen van Saarinnen zien er een beetje anders uit maar uiteindelijk landde de toren niet op die uitgespreide voeten maar op wat je sec, de romp van het gebouw zou kunnen noemen.

We zitten daar op een steenworp van de Seagram Building van Mies van der Rohe. Op dat ogenblik werd het als dè synthese van een hedendaags torengebouw aanzien. Saarinnen wou niet iets in staal maar massief en in betonskelet. Zeer ongebruikelijk toen. 

In New York noemden ze de CBS-building al vlug de black box. 

Want de ramen zijn verbonden door uitstulpende driehoekige gevelelementen in bijna zwarte graniet.

Als je zijwaarts tegen het gebouw aankijkt zie niets anders dan die zwarte graniet.

Als je ervoor staat zie je 50% glas, 50% graniet.



Of mensen die er sigaret zitten te roken.

Sommige broekenfabrikanten moet ik toch ervoor waarschuwen dat ze iets meer aandacht moeten hebben voor de kwaliteit van hun stoffen ter hoogte van de knieën, maar dit geheel terzijde.



Toen ik het gebouw zat te schetsen dacht ik er aan dat het mij niet zou verwonderen mocht Leonard Cohen daar ergens op de 25° of 26° verdieping zijn Tower of Songs  geschreven hebben.

Dat is die song waarin hij bekent dat hij er niet aan kan doen dat hij geboren is met a golden voice.

Het eerste vers begint zo:

Yeah my friends are gone and my hair is gray
I ache in the places where I used to play
And I'm crazy for love but I'm not coming on
I'm just paying my rent every day
Oh in the Tower of Song


Bij die Tower of Song krijg ik het beeld van een wolkenkrabber waar hij ergens halfweg op de één of andere verdieping dit zit te schrijven, beseffende dat er boven en onder hem nog andere songs geschreven worden.

I'll be speaking to you sweetly
From a window in the Tower of Song


De CBS-building komt er volgens mij voor in aanmerking.
Maar ik kan mij natuurlijk ook vergissen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten