STATION VIII

Het is al een tijdje geleden dat ik het nog over onze stations had.
Er was zelfs iemand die zich een beetje ongerust maakte in mijn queeste naar het ultieme station.
Hij dacht dat het mij aan voorbeelden ontbrak.
Over één zaak waren we het al ééns: het station van Halle neemt in de categorie, te mijden wegens te lelijk, een ereplaats in. (klik)

Maar goed.

Tussen de vele stakingsgolven door zijn we er in geslaagd om ook een nieuwe tray-out van de NMBS te bewonderen.


Rekening houdend met de stilaan dramatisch geworden budgettaire lynchpartijen van onze geliefde regering ten aanzien van het o zo broodnodige openbaar vervoer, willen we u deze mock-up van het nieuwe type station-infrastructuur niet onthouden.
Naar wij vermoeden, gemaakt door eigen volk.

Het is nog maar een proefopstelling, maar de kans is groot dat dit ontwerp door de inmiddels aangestelde vakjury weerhouden wordt en zal toegepast worden op alle stations waar een ondergrondse perronverbinding is.

Let ook op de opstelling van de handig gecamoufleerde aankondigingsborden  tussen de twee architecturale elementen in.

Ik citeer even uit het (nog geheime) rapport van de jury: De Jury bewondert in het bijzonder de zeer sobere, transparante structuur, het logische doch zeer frisse en vernieuwend materiaalgebruik alsook de dynamische vormgeving die zowel de missie van de spoorwegen uitstraalt als instelling van haar reizigers reflecteert. 

U leest het: de jury heeft hier heel goed over nagedacht en het zijn zeker niet van de minsten die een dergelijke juiste kijk hebben op de architectuur van onze stations van morgen.

Met alle lof voor de ontwerpers die in deze case mij gevraagd hebben hun naam niet te vernoemen daar ze in alle stilte en anonimiteit aan nog een hele reeks andere ontwerpen aan het werken zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten