TONDEUSE



Op woensdag 4 november 1964 mocht ik om kwart voor drie in de namiddag mij installeren in de kappersstoel.

Ik was toen 9 jaar, 7 maanden en 29 dagen oud.

De kapper begon zoals gewoonlijk aan mijn jongenscoupe.

Om één minuut voor drie begon hij aan de finishing touch.
Met de tondeuse scheerde hij mijn nekharen bij.

Om precies drie uur legde hij het apparaat af en draaide de knop van de radio iets luider.
Op sobere wijze deelde de nieuwslezer mee dat Lyndon B Johnson tot de volgende president herverkozen was.

Is't Johnson ? vroeg de man die achter mij die zijn beurt afwachtte.

Ja, 't is Johnson antwoordde de kapper.
't Was beter Kennedy geweest, zei de man, maar jah ...
en ik zag hem in de spiegel aan zijn sigaar trekken.

Ik fietste naar huis en zei tegen mijn moeder dat het Johnson was en niet Kennedy.

Ze was er het hart van in geweest dat ze Kennedy zo maar vermoord hadden.

Uw haar is schoon gedaan, zei ze, en begin nu maar aan uw huiswerk.

Amerikaanse presidentsverkiezingen, ooit waren ze sober. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten