GENT KLEURT GROEN

Het was even schrikken maandag aan de Predikherenlei in Gent.

Hier vloeit de Leie al eeuwen traag naar één van de mooiste stedelijke plekken op aard: de Graslei.

De Leie kleurde er gisteren groen.

Het leken Caulerpa taxifolia die zich graag laten strelen en wiegen door de zwoele stroming en liggen te blinken in de zon.

Het leek ook op een schilderij van Gerhard Richter.

Ik zag de reeks CAGE voor het eerst een paar jaren terug in één zaal bijeengehangen in Tate Modern in London en was meteen van mijn sokken geblazen.

Zes reuzengrote doeken - 3 x 3 meter - die een abstracte kleurenpracht beheerst knal in mijn geheugen schoten.

Ik ben er meer dan een half uur naar blijven zitten kijken.

Ik was overdonderd.



Maandag was ik evenzo geschrokken: wat een kleurenpracht.

Tot ik naar links keek en zag waar deze vergroening vandaan kwam.

Blijkbaar was iemand uitgekeken zijn op zijn voorraad groene verf en loosde ze dan maar via zijn riolering recht de Leie in.

Net op de dag dat Groen! de onderhandelingen omtrent de coalitievorming in Gent opschortte,.

Of opblies of hoe u het ook interpreteren wil.

Dat Groen! uit zijn pijp komt is begrijpelijk maar op die manier hoeft het nu ook niet.


Overigens, vindt u dat groen in het water niet echt prachtig ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten