PALIMPSEST III

We staan hier met een paar deskundigen in de paardenstallen van wijlen Jef D'Hane aan de achterzijde van zijn floriant optrekje in de Veldstraat in Gent met de bedoeling ze te palimpsestreren tot een onderzoekscentrum waar bevlogen muzikanten en musicologen instrumenten en partituren zullen bestuderen en bepotelen opdat de algemene en bijzondere muziekkennis er op vooruit zou gaan, neergepend en neergeslagen in voldragen doctoraten.


Een normale mens zou er niet aan denken om zoiets in een vochtige paardenstal te doen maar we zijn nu eenmaal gevangenen van waarneembare geschiedenis en dus gaan we die al decenialange in onbruik geraakte artefacten niet afbreken maar voor een zekere periode gebruiken voor andere doeleinden dan ze in 1773 voor ogen hadden.

U moet zich dat inbeelden dat u als doctorandus vol verwachtingen van de andere kant van de wereld naar Gent afzakt en dat men u daar dan met de glimlach in een paardenstal duwt.
Het verhaal van Hansje en Grietje is geloofwaardiger.

De sporen van de driftige hengsten op de tussenschotten zullen het onderzoek inspireren.

Dat is wat ARCHIPEL ons duidelijk wil maken in haar jaarthema PALIMPSEST (klik) dat als metafoor moet dienen om ook in gebouwen, laag na laag de geschiedenis een meerwaarde kan zijn, boven functioneel ontworpen gebouwen die de geschiedenis misschien nauwelijks dertig jaar zullen overleven.

Hoe het komt dat die paardenstallen en dat koetshuis er nog altijd staan ?
Omdat drie, vier generaties terug, toen ze in onbruik geraakten, er geen geld of behoefte was om ze af te breken en er iets anders neer te zetten.
Of gewoon omdat men toen een beetje lui was.
Zalig eigenlijk, lui zijn.

Maar u zal aangenaam verrast zijn als u over enkele maanden er een besloten concertje mag bijwonen.
Koetshuis wordt trekpleister voor muziekliefhebbers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten