ACHTERKANTEN

Niet zo lang geleden ben ik eens naar een voorlichtingsavond geweest over stand van zaken rond het Sint-Pietersstation.

Veel wijzer ben ik daar niet geworden.
En aan het geloof in de praatjes en beloften die onze bewindvoerders daar verkochten heb ik ook geen centjes gespendeerd.

U kunt uw centen dan beter in Leie gooien, u zal er nog meer plezier aan beleven.

Er kwamen getuigenissen over de vele sociale verbondenheden die ondertussen voor en achter het station waren ontstaan en waaraan we ons moesten optrekken. Ik dacht dat een station voornamelijk diende om treinen vlot te laten toekomen en dan weer op tijd te laten vertrekken.

Ik heb die avond gehoord dat ik het niet afleer om foute vragen stel. Ik heb er geleerd dat een station net zo goed kan dienen om groentjes te kweken voor de buurt. Dat er daardoor nieuwe gemeenschappen ontstaan.

En er was zelfs een schepene die mij de les kwam spellen dat ik niet meer mocht spreken over de voorkant en de achterkant van het station. Dat is discriminerend en neerbuigend voor diegenen die aan die 'achterkant' wonen.

We moeten voortaan spreken over de noord- en zuidkant van het station.
Dat mag niet moeilijk zijn; ik hoef maar op het kompas van mijn phone te kijken om te weten waar ik sta. Zo komt dat kompas nog eens van pas.

Het Gentse Sint-Pietersstation zal dan uiteindelijk symbool staan voor de verbeterde noord-zuid relaties in deze wereld.


Kijk, zo had ik het nog nooit bekeken.

Ik ben dus, met mijn kompas in de hand, naar de zuidkant getrokken.

Wat ik daar gezien heb tart alle verbeelding. Onder de peperdure spoorbruggen is er op één plaats een begin te bespeuren van wat misschien wel een info-kantoor wordt. Op een andere plaats worden tonnen zout gestapeld voor als het ooit nog eens sneeuwt of vriest.

De wijze waarop die zuidkant ingevuld wordt, staat inderdaad symbool over hoe het noordelijk deel van deze aardkloot omspringt met de zuiderse gebieden. Met onder andere deze parallel: het zal nog decennia duren voor er een beetje evenwicht tussen noord en zuid voelbaar zal zijn.

Die mensen die aan de zuidkant wonen mogen enorm blij en fier zijn met deze nieuwe ontwikkeling.
Ik ben bijna jaloers dat ik maar aan de noordkant woon.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten