LOUIS KAHN II



Louis Kahn startte zijn architecten carrière vrij laat. Hij was al vijftig toen hij met een eigen studio begon.

Maar het was meteen raak.
Zoals de Esherick woning. Eén van de slechts negen woningen die hij effectief realiseerde.

Mevrouw Zsherick was een alleenstaande vrouw. Kahn tekende een open woning (1961). Een dubbelhoge leefruimte met op de open verdieping de slaapkamer.

Zijn kamers zijn stille ruimtes die wachten om archetypische menselijk activiteiten te accommoderen.
Dit las ik in een architectuurgids.

Nou, moe. Is dit nog Nederlands ?
Klinkt als sintlucatees.
Ik zag een bed en een boekenrek en een TV en wat zetels en heel mooie meubels en een toffe designzetel en hoorde leuke achtergrondmuziek die ik graag ook op de voorgrond zou horen. Ik vond alles vooral evenwichtig, blakend van eenvoud en ruim en luchtig.

De ruimten laten zich op een eenvoudige wijze lezen, zouden we in het sintlucatees zeggen.

Kijk, voor sommige woningen heb je niet veel woorden nodig om te beschrijven hoe eenvoudig goed ze zijn.

Oké, langs buiten lijkt de woning door de ramen redelijk monumentaal. Maar het is zoals de bibliotheek van Exeter. Langs binnen voelt het helemaal niet zo. Dat komt omdat het raam aan de straatzijde van de leefruimte aan de binnenzijde voor meer dan de helft ingenomen wordt door een bibliotheekkast. 

De andere grote ramen zijn voorzien van luiken, zo primitief als deze in oude traditionele woningen voor de ramen aangebracht werden om het licht te doseren, af te schermen tegen ongewenste binnengluurders en de ruimten ook natuurlijk te laten ventileren.

Ik denk zelfs dat Kahn iets met Carlo Scarpa had.  In het geniep dan.


Mijn goede docenten zouden deze woning wellicht ook als monumentaal en bijgevolg verwerpelijk gevonden hebben. 

Maar vermoedelijk waren ze hier ook nog niet binnen geweest.

De woning is inmiddels overgekocht door een kok en een advocaat. Die hebben ze met heel veel smaak bemeubeld en bewaard zoals Kahn het wellicht graag zou gezien hebben.

Ik versta hen dat ze niet toelaten dat er binnen foto’s genomen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten