TROMPE L'OEIL XXIII - BERCHEM ANTWERPEN

Ik kom wel eens meer in Antwerpen-Berchem of Berchem-Antwerpen; ik weet nooit goed wat eerst moet.

Op sabbat kom je er honderden tegen, chassidische joden met hun honderd en meer jaar oude pakken en hoeden.
Als het regent zonder paraplu want dat druist in tegen het sabbat-rustdag principe.
Wel met een beschermende kap op hun hoed.

Ze leven in hun wereld en ik verwacht dan ook niet dat ze goede dag zouden zeggen als ik hen zou groeten. Of gewoon wat oogcontact zoek. Maar onder elkaar doen ze dat ook niet.

Van een groep die zich zo uitgesproken via haar kleding manifesteert verwacht ik dat eigenlijk wel, maar misschien heb ik het verkeerd voor.
Ik denk niet dat Europese blanken elkaar constant groeten in - ik zeg maar - Jeruzalem bijvoorbeeld.

Soit. Ik heb hen nog nooit zien groeten naar elkaar.
Alleen elkaar bekijken.
Soms.
Eerder zelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten