EUROPESE RENAISSANCE - LEEGGOED


Afbeeldingsresultaat voor glasafval




Vierenveertig jaar geleden kwam mijn moeder terug van een uiteenzetting over het recupereren van glasafval. Mijn moeder was toen voorzitster van de plaatselijke Christelijke Middenstands- en BurgersVrouwen (CMBV) - een vrouwenvereniging die zich later MARKANT zou noemen.


Ze was gevraagd om onder die middenstands- en burgersvrouwenbeweging het al die plaatselijke dames aan te leren om hun glasafval niet zomaar in de vuilbak te kieperen maar bij het boodschappen, het leeggoed netjes te deponeren in een glascontainer die voor het grootwarenhuis zou staan.

En denkt gij dat de mensen dat zullen doen ? Dat ze met hun glazen flessen en potjes apart naar het grootwarenhuis zullen gaan en ze dan nog in die containers gooien ? Dat ziet ge van hier !

Mijn moeder zag veel van hier.
Dat had ik al een paar jaren mogen ondervinden.

Een paar jaar later hadden veel steden en gemeenten naar mijn moeder geluisterd. Dat denk ik dan, want ze kwamen dat glas nu zelf ophalen.
Mijn moeder vond ook dat onkies.

Afbeeldingsresultaat voor europa sorteert
GRAFIEK FOSTPLUS
Gerelateerde afbeeldingAllez, Jan en alleman kan nu zien wat ge gedronken hebt.

En ook wat je niet dronk. Dat zagt ge van hier.
Mijn moeder was niet in de jij-vorm groot geworden. 

Niet alleen glas, maar ook papier, gft (wat een woord), pet, metaal en batterijtjes zijn we gaan sorteren. Omdat het veiliger is voor mensen die het afval moeten verwerken, omdat afval ook grondstof is en omdat, ja omdat .... ?
Omdat we opnieuw propere mensen moeten worden begot.
Niet omdat het opbrengt want de ophaalkosten worden moeizaam voor de helft gedekt door de opbrengst als grondstof.

We zijn naar het schijnt de meest afvalsorterende soort geworden in Europa. Dus ook van de hele wereld.

Waarin een klein landje groot kan zijn. 
Een voorbeeld zeg.

En ja, ik kan mij ook eindeloos ergeren als ik ergens kom waar mensen niet sorteren.

Ik kan mij zelfs tot verbrandens toe ergeren aan die beelden waar kinderen op vuilnisbelten in een zonnig land afval ontleden en omwoelen om er iets bruikbaars uit te halen zodat ze tegen het einde van de dag toch wat stuivers verdiend hebben en zij en hun broertjes en zusjes iets te eten hebben.

Afbeeldingsresultaat voor afval sorterenOei, ik vrees dat het nu iets complexer aan het worden is. 


Als we dat afval kunnen oplossen, moeten we ook andere problemen kunnen oplossen. Minder energie verbruiken, minder CO² produceren, minder koeien en schapen verorberen, open haarden dichtmetselen, eens meer de trein, de fiets of de voeten nemen, ik zeg maar wat.

Rokers hebben we intussen ook al naar de verdomhoek gebannen.

Dat ge toen nog glas zomaar tussen het huisafval mocht gooien, kunt ge u dat inbeelden zeg ?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten