VAN EYCK IN GENT II

Van de vele kunstwerken die er op de onvolprijsbare Van Eyck-tentoonstelling te zien zijn, intrigeerde dit beeldhouwwerk mij een beetje het meest.

Jezus als kleine sloeber die wat pagina's van Maria's - euh ja, welk boek eigenlijk ? - verfrommelt.

Al waren er in Jezus' tijd nog geen boeken - enkel rollen heb ik mij laten vertellen - met welk boek zou Maria rondlopen terwijl ze die kleine Jezus op de arm droeg ?
De heilige schrift ?
Het kookboek van de Joodse Boerinnenbond ?
Een verhalenbundel ?
Een Hebreeuws grammaticum ?

Allemaal vragen waarvan ik dacht in de vijfhonderd zware pagina's tellende catalogus toch iets meer over te weten te komen.
Niet dus.
Anders had ik het al lang gezegd.
Alleen de vermelding dat het om een werk van een onbekende Brusselse beeldhouwer gaat; ca 1435 - 40, de periode waarin Van Eyck werkzaam was.

Die beeldhouwer was - afgaand op zijn werk - een ket dus.
De reden waarom de kunstenaar anoniem wenste te blijven ligt misschien in zijn kijk op Jezus' recalcitrant gedrag. 

Op de tentoonstelling mag u geen foto's nemen. Daar ben ik intussen wèl achter gekomen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten