SIMON HANTAÏ. ETUDE 1969 |
Waar precies mag ik hier niet verklappen maar het is werkelijk een uitzonderlijke vondst.
Simon Hantaï is zoals u weet, een kunstenaar van Hongaarse afkomst en kort na de laatste grote oorlog naar Parijs verhuisde. Hij was het surrealisme een beetje beu en volgde de lijn van de action painters zoals Jason Pollack maar dan op zijn manier; gemengd met Franse kaas en wijn en kleiner van formaat.
Hantaï was te zien op de Biënale in Venetië en het Centre Pompidou wijdde er in 2013 een retrospectieve aan.
Zeg nou zelf, Fransen zijn altijd erg lief en vriendelijk voor hun kunstzinnige inwijkelingen.
Zijn werken gaan voor minder van de hand dan die van Jason maar voor een doek van 60 bij 60 mag u toch rap 100.000 euro neertellen.
Vorige week hebben we dus twee Hantaïs ontdekt. De opdrachtgever was van plan om het stil te houden, uit schrik dat de gemeente het in zijn hoofd zou halen om er een HAMUXX van de te maken.
Een HAntaï MUseum te XX.
Of misschien ook MUHAXX.
Daar is nog twijfel over.
Bij de interieurarchitecten is er ook twijfel.
Die twijfelen tussen overpleisteren en bewaren.
Ze houden nogal vast aan smetloze zuivere wanden en vrezen dat het werk van Simon Hantaï een beetje tè dominant aanwezig zou zijn in het interieur.
Dat het tè prikkelbaar zichtbaar zou zijn.
Ik ben overtuigd van het tegendeel. Voor mij moet het bewaard blijven. Ik heb de opdrachtgever voorgesteld om het via Christie's of Sotheby's op de markt te gooien.
Maar indien u geïnteresseerd bent, aarzel niet mij te contacteren. Ik denk dat ik voor u een goed woordje kan doen bij de opdrachtgever, om tegen een redelijke kunstliefhebbersprijs het tot uw appartement te maken.
Een Simon Hantaï-appartement zeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten