OVER BEELDHOUWEN EN LEIDING GEVEN

Het is een algemeen verspreide gedachte dat docenten meer weten dan hun studenten.

Verwonderlijk hoe naïef mensen dit voor waar aannemen.

Al is het voor een groot deel juist, een beetje correct denken noopt tot tonnen correcties op die premisse.

Meer dan wenselijk komen studenten af met uitspraken of zelfs waarheden die je nog niet kende.

De kunst bestaat erin dan te doen alsof je het allemaal best al wist maar dat het een beetje buiten het kader van het college valt, maar toch fijn bedankt om het er even tussen te gooien.

Ik werk het liefst met studenten die flink gebekt, u van alles voor de voeten gooien waarvan u zich afvraagt waar ze dat verdorie opgeraapt hebben.

Onder de vele goede, merkwaardige en hulpvaardige gedachten die ik in deze elective toegevlogen kreeg, deze.

Ik dacht dat ik al één en ander afwist van ene Michelangelo. Tot een student deze voor mij onbekende uitspraak van M voorschotelde :  
Beeldhouwen, dat is het beeld bevrijden uit het steenblok waarin het verborgen zit.

Wat een metafoor voor allen die leiding geven, die medewerkers mogen aansturen, voor docenten en hun studenten, voor studenten en hun docenten, voor ouders en hun kinderen, voor kinderen en hun ouders.


Zie deze studenten, examen afgelegd en nu klaar om te springen.
Allemaal ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten