STEDELIJKE VERDICHTING - VERKAVELINGSVLAAMS

Dit hoorde ik onlangs, bijna letterlijk.

Kijk, wij woonden eerst in X... maar zijn dan naar E..gem verhuisd. 

We zitten daar schoon in 't groen, en voor mij is het maar vijf minuten van de autostrade; de school van de kinderen is maar op een goeie vijf minuten en R... kan ze afzetten onderweg naar haar werk in X... en da's maar een goed half-uurtje rijden als ze voor half acht kan vertrekken.

En voor de rest is het hier zalig. 
Ge hebt hier nen Delhais op maar vijf minuutjes en ge kunt er altijd gemakkelijk parkeren en ook, 't is hier niet zo goedkoop maar allez, toch nog betaalbaar. In X... zouden we dat nooit gekund hebben. Echt niet.

.../...
Ik vind dat we al veel doen voor het milieu. 
Allez, als ge bedenkt wat wij vroeger allemaal door de ruit op 't straat gooiden. T'is toch waar, daar zijn we beginnen op letten want eigenlijk was dat verkeerd: wat ge niet meer nodig hebt, hup weggooien, een andere zal het wel opkuisen.

Eh wel, daar zijn we toch mee gestopt of nie ?

.../...
Da van die salariswagens, da mag ook eens ophouden hé. 
Oké, ik heb er ook één maar wat wilt ge ? 
Nu krijg ik om de drie jaar ne nieuwe. 
Als ze mij da geld gewoon in loon uitbetalen, dan kan ik daarmee om de vijf of zes jaar ne tweedehands diesel mee kopen, die à propos, veel vervuilender is. 

Is't da da ze willen, die groenen?

Want zeg nu zelf, die auto's van drie jaar oud, die zijn niet slecht hoor; die zijn nog heel wat waard op de Afrikaanse markt en zo hebben ze ginder tenminste nog goede auto's in plaats van die rammelkarren die ge daar altijd ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten