
Hans Sharoun, de architect ervan, heeft ook heel goed begrepen wat er van hem verwacht werd.

verkeersweg.
Overal staan soldaten - VOPO's - langs het gordijn de wacht te houden dat niemand uit de DDR er zich aan waagt om naar het westen te vluchten.

En geef ze eens ongelijk.
Ondertussen moet het vrije Westen ervoor zorgen dat Berlijn niet uit zichzelf leegloopt. Berlijn moet voor de oorspronkelijke inwoners aantrekkelijk blijven. Ze mogen zeker niet dépri worden.


Alle vorige dirigenten verdwenen in het niets want van hen waren er geen high fedility opnames.
Toen hij in 1989 vervangen werd - toevallig met de val van de muur - door Claudio Abbado als chef-dirigent vond von Karajan het toch maar spijtig dat nu pas het digitale opnametijdperk was ingetreden en dat hij te oud was om alles nog eens over te doen, inclusief zijn The Best of The Best.

In 2002 volgde de Brit Simon Rattle Claudio Abbado op en in 2004 werd - onder druk ? - de Berliner Symphoniker omgezet in een stichting die onafhankelijk is van de stadstaat Berlijn. Deze stichting voert ook een onafhankelijke koers: het zijn de orkestleden die stemmen over wie ze als chef-dirigent willen.
Hopelijk is dat dan niet de meest populaire zoals bij ons de politici.
Wat Sharoun in zijn opdracht goed begrepen had was dat alles moest getuigen van Deutsche Tegeligkeit, alles organisatorisch vlekkeloos verloopt en dat de Berlijners er zich thuisvoelen.
In dat laatste is hij wonderwel geslaagd. In de twee overige punten nog beter.
Al vind ik het gebouw van buiten er uitzien als de klanken die uit de instrumenten komen tijdens de stemmingsronde, net voor de aanvang van het concert, ingezet door de eerste viool.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten