WAAR BLIJVEN DIE KLIMAATBOSSEN ?

In mijn vorige blog over de ijver waarmee onze geliefde Vlaamse Regering haar belofte tot het aanplanten van bossen nakomt dacht ik: nu krijg ik ervan.
(Klimaatbossen, komen die er ooit ?)

Iemand die dicht bij de boskampioene Joke Schauvlieghe staat - maar daar zeer beschaamd over is - meldde mij dat het nog erger is dan ik schreef.

Zowel op Vlaamse- als op wereldschaal.

Mijn oog viel ook op een beeld dat ILVO verspreidt.

Een grasland waar koeien op grazen bevat evenveel ton koolstof per ha als een bos ?

Waarom we niet meer ontbossen, zeg ?
En daar koeien op laten grazen ?  Win-win, toch ?

Het ILVO is eerbiedwaardige instelling vol wetenschappers en die liegen niet.
Maar die 80 tC/ha is over wat er in de bodem opgeslagen wordt. Over de opslag in het bos zelf wordt met geen woord gerept. Bossen met variërende boomsoorten halen tot 32 ton C0² uit de lucht die ze omzetten naar aanzienlijke hoeveelheden koolstof in een boomstam. Tot 900 kg/m³.

Het belangrijkste is dat u die bomen laat staan, zo lang mogelijk want een eik van 100 jaar oud neemt tot duizend maal meer CO² op per jaar dan zijn kleinzoon van vier jaar. Ik herhaal: tot duizend maal meer.

Veen zou in staat zijn om nog meer C op te slaan afkomstig van de CO² in de lucht. In vochtige streken tot 550 gigaton/ha, aldus prof Bart Muys van KULeuven. Maar u mag er dan geen landbouwgrond van maken zoals in Brasilië;  u moet het veen laten voor wat het is.

Voor mensen is dat nu precies dè grote moeilijkheid: iets laten voor wat het is.
Wij willen altijd er altijd wel iets mee doen.

Zoals in het ILVO.
Dat is een (Vlaams) Instituut voor Landbouw, Visvangst en Voedingsonderzoek.

Ex-minister Joke Schauvlieghe staat dicht bij de agro-industrie - eigenlijk met haar twee voeten erin - en het is dan ook een beetje normaal dat ze met graagte put uit grafiekjes van het ILVO die aantonen dat we zo geen haast moeten maken van bebossing.





WE PRATEN ER VERDER OVER OP 21 MEI  IN AALST OP PINT OF SCIENCE  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten