We zijn in het Sint-Pietersstation van Gent, dat algemeen bekend staat als het grootste in Vlaanderen tenminste, als het op aantal reizigers per dag aankomt.
Ze zijn hier het meest eenvoudige en tevens ook comfortabelste station aan het herbouwen.
En het was al één van de beste stations ter wereld.
Hier ziet u een tussenperron waar ook een lift op te zien is. Voorlopig nog. Ik geef toe, een beetje een verouderd model maar hij werkt nog steeds, tenminste, als daar vraag naar is.
Dat tussenperron diende om de pakjesdienst en de post van dienst te zijn. Bijna elk treinstel beschikte immers over een goederenwagon waarin pakjes en post meegestuurd werden naar andere stations die ook een pakjesdienst en/of post hadden.
Dat werkte goed, efficiënt en goedkoop. Om het uur konden pakjes en postzakken verdeeld worden naar andere stations. Vandaag zouden we dat een netwerk noemen. Toen heette dat gezond boerenverstand.
Het was ook nog in de tijd dat de CEO's van de NMBS en de Post zo geen egotrippers waren.
Dat is beginnen veranderen onder Etienne Schouppe.
De man die fantastische constructies bedacht heeft waardoor de NMBS nu nog jaarlijks verplicht wordt de schulden af te lossen waar ze geen bal plezier aan beleeft.
Schouppe, de man die ook de pakjesdienst van de NMBS ging moderniseren. Het was in zijn ogen een enorme markt, die volgens hem veel te oubollig werkte omdat het uit het pré-Schouppe tijdperk stamde.
Onder Schouppe's bewind werd de pakjesdienst van de wagons gehaald en voortaan zouden pakjes vervoerd worden met een vrachtwagen in plaats van met een wagon.
Jaja, u leest het goed: de NMBS investeerde in een vrachtwagenpark, ABX genaamd.
Ook de goederenstations werden opgeblazen en nadien opgeruimd.
Bij zo een nieuw bedrijf hoorden er ook nieuwe verdeelcentra opgericht te worden. Ver van de bestaande stations natuurlijk.
Als u zich afvraagt waarom er zoveel vrachtwagens op onze wegen rondrijden, dan vraagt u dat best niet aan de heer Schouppe.
Hij verkocht ook de treinstellen en kocht ze nadien op afbetaling terug, want er moest dringend geld in 't bakske komen. Schouppe zou aan zijn ministers eens laten zien hoe er moest bestuurd worden.
Ja, zo kunnen we het ook.
In juni 2008 was de put van ABX 1,847 miljard € groot.
We herhalen het nog eens: 1,847 miljard €.
Van ABX schiet niets meer over en binnenkort van dat goederen perron ook niets meer.
In ruil krijgen de reizigers in Gent zowat de breedste van de breedst denkbare perrons.
Of ze er bij de NMBS intussen nog aan denken om de markt van het pakjesverdelen opnieuw te veroveren via een bijkomend liftje op die extrabrede perrons ?
Ik heb nog geen signalen in die richting gezien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten