DRAAGVLAK VOOR WAT EIGENLIJK ?

Mijn vader betaalde niet graag parkeergeld.
Dat was in de tijd dat parkeren soms maar kon op terreinen die met grind platgerold waren en waar een obscuur in elkaar geknutseld wachthokje aanduidde dat daar de parkeerwachter vertoefde die het huurgeld voor deze tijdelijke ingebruikname inde. Er volgde dan  een economische transactie die de grondeigenaar gemakkelijk verdiend kapitaal opleverde en mijn vader een nietszeggend bonnetje met een nietszeggend volgnummer.

Vanop de achterbank konden mijn zus en ik het misprijzen van de hardwerkende kleine zelfstandige volgen. Het was toch al een ernstige maatschappelijke bijdrage geweest om een auto te kopen en daar bovenop de ingebruikstellingstaks, de jaarlijkse wegenbelasting en dan ook nog eens die dure taksen op brandstof. Komt daar nu nog eens parkeergeld bij verdomme.

Dat was in de jaren zestig zo; in de jaren zeventig en tachtig ook.

In de jaren negentig van vorige eeuw beslisten bijna alle steden: vol is vol.

Als je nu nog die auto wil parkeren, ok maar niet meer zomaar overal. Niet meer op de Grote Markt, niet meer op de Kleine Markt, op de Beestenmarkt niet, ook niet op de Korenmarkt of de Botermarkt. Enfin, op  geen enkele markt, lei of laan waar in principe voetgangers en fietsers thuis horen. Auto's onder de grond, dure infrastructuur maar betalen zult gij, gij automobilist.

Was daar dan een draagvlak voor ?
Ik kan het mij niet herinneren.

De vrees dat die parkings leeg zouden staan bleek ongegrond. Integendeel, regelmatig staan ze volgeboekt en betalen we zonder morren onze bijdrage hiervoor aan de lokale overheid, de investeerder en de federale overheid die de BTW opstrijkt.

Nog een ideetje: dat je parkeerplaatsen kunt reserveren in jouw geliefkoosde parking op de piekuren. Een app-je op je phone en het is zo gefixt, tegen het dubbele van het normale tarief. 

Is er een draagvlak voor rekeningrijden ?
Als je naar de kieskandidaten luistert niet.
Maar die lokale politici durfden een generatie terug wel een beslissing nemen.
Ook al werd de automobilist op het eerste gezicht weer eens gemolken.



WE PRATEN ER VERDER OVER OP 21 MEI  IN AALST OP PINT OF SCIENCE  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten