VERDICHTE STEDEN XIII - WATER

Een paar weken geleden schreef ik over wat ze ooit de Leie aangedaan hebben; eerst overwelven en dan bedenken of we daar geen metro in kwijt konden (klik).

Ik herinner mij de Leie ter hoogte van de Baerstoenkaai als die plek waar de brug van de Lindelei  permanent openstond.

Schepen moesten van de Schelde over de Ketelvest naar de Coupure op eigen kracht varen.


U kan zich dat niet beelden maar voor een binnenschip duurde de doortocht door Gent 2 à 3 dagen.
De ringvaart kwam niets te vroeg.

Van deze beelden heb ik geen herinnering meer.
U ziet hier twee beeldige vrouwen, een beetje dunnetjes gekleed, maar dat was toen maar zo.
Ze houden fier een gaslamp boven hun hoofd, één van die verworvenheden van de industriële omwenteling. In steden zou het nooit meer echt donker worden.

De ene dame maakt promotie voor de industrie met een tandwiel aan haar derrière; de andere slaat haar anker uit want scheepvaart was belangrijk.

Men ziet hier duidelijk de invloed van de liberale fractie in de gemeenteraad. Ik kan mij niet inbeelden dat de clerus -  en de katholieke fractie - deze gezonde wellustige aanschouwelijkheden  als zeer stichtend voor de jeugd vonden.

Die dames hebben hun promotieactiviteiten moeten stopzetten onder druk van de Duitse bezetter in '14-'18. Niet omdat ze aanstootgevend waren, maar omdat ze dringend brons nodig hadden om kanonnen te gieten.

Jammer.

Ik had ze graag teruggezien, die dames,  maar ik vrees dat de Genste delegatie daar in Versailles niet veel in de pap te brokken had en dat we al blij mochten zijn dat we die vijf panelen van het Lam Gods terug in ons bezit kregen van de Duitsers, nadat het Bisdom ze had verkocht aan een antiquair en ze zo ergens in Berlijn belandden.

Rechts zie u het textielfabriekske staan van Alfred Baertsoen, vader van Albert Baertsoen, die liever schilderde en daar redelijk succesrijk in was.

In het Musée d'Orsay in Parijs kan u overigens een werk bewonderen van de Lindelei, geschilderd vanuit één van die ramen op de verdieping van het fabriekske.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten