GROEN, GROENER, GROENST

“Ik hoop dat Groen in Gent verschrikkelijk veel stemmen haalt.”

Dat kopte burgemeester Daniël Termont in het Nieuwsblad  en De Standaard nam de quote vorige zaterdag (14 okt) nog eens over. 
Als Daniël Termont beweert dat hij meer groen wil in zijn stad, dan meent hij dat.

Zo wilde hij een paar jaar geleden dat alle platte daken, groene daken zouden worden. 
Groene daken houden het regenwater op. 
Zo komt het hemelse water bij hevige regenval niet zo snel in de rivieren terecht en zijn er minder overstromingen. 
Dat is vooral leuk voor de inwoners van stroomafwaarts geleden gebieden zoals Antwerpen en omgeving. 
Dat water van die groendaken verdampt in de zomer en zorgt dus voor koelte. 
In een stad waar het in de zomer gemiddeld vijf à tien graden warmer is dan in de buitengebieden, kan zo’n groene-daken-beleid het verschil maken. 
Ook in de winter zijn er voordelen. 
Het dak koelt minder af wat het verschil met de binnentemperatuur reduceert, waardoor er minder gestookt moet worden. 
En in de zomer minder gekoeld.

Er zijn er zelfs die beweren dat groendaken mooier zijn dan ordinaire bitumen of rubber daken.

Niets dan voordelen dus en als Daniël meer groene daken wil, dan maakt hij daar meteen een stedelijk reglement van.   
Wie in Gent bouwt of verbouwt met een plat dak groter dan 40 m² moet daar een groendak van maken. 
Dat kost de bouwer gemiddeld 75 € per vierkante meter meer, maar daar moet je niet over zeuren. 

De investering komt ook de gemeenschap ten goede en Daniël vindt dat we daar allemaal ons tuintje in het zakje moeten doen.

Komt daar nu niet die Bart Tommelein op de proppen, die wil dat we op alle daken zonnepanelen installeren. 

Dat is ook goed voor het milieu zegt Bart. 
Zeker nu we de gasketels stilaan vaarwel mogen zeggen en moeten overschakelen op warmtewisselaars. 

Die toestellen draaien op elektriciteit en dan zijn zonnepanelen dubbel welkom.

Maar ik heb maar één dak. 

Naar wie moet ik nu luisteren ? 
Naar mijn burgemeester die groene daken wil of naar de minister die er zonnepanelen op wil ?

Als ik niet genoeg zonnepanelen leg riskeer ik een boete omdat ik niet aan het energieprestatiepeil beantwoord; als ik niet genoeg groen op mijn dak leg riskeer ik ook een proces verbaal daar ik niet beantwoord aan de stedenbouwkundige voorschriften. 

Burgemeester, als u nu eens alle asfalt en stenen verhardingen van straten en pleinen in uw stad vervangt door een grasveld, mogen we dan zonnepanelen op ons plat dak leggen en de minister ook zijn beleid gunnen ? 
 
Of kunnen die twee het eens worden over wat nu voorrang krijgt: waterbeheersing of zonne-energie ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten