GASTCOLLEGE

Als gastprofessor word ik veel gevraagd om gastcolleges te geven aan binnen- en buitenlandse universiteiten.

In het begin vleit dat uw ijdelheid, na een tijdje word je dat gewoon maar tegenwoordig bedank ik er beleefd voor.

Daarom ben ik er ook mee gestopt.
U moet mij niet meer uitnodigen voor om het even wat, een lezing, een review, een jury; ik heb het allemaal zowat gehad.

Er was echter nog één gastcollege dat ik voor geen geld wilde overslaan.

Door de faculteit van Educatieve Projecten, geleid door prof. dr. DELPHINE van de PHOENIX-university op de Liberation Campus of Ghent (Belgium) onder supervisie van een decaan die mij niet werd voorgesteld en waarvan ik de naam dus ook niet ken, werd ik uitgenodigd voor een experimenteel werkcollege onder de noemer: BUILDING THE FUTURE.

Wat mij betreft niet zo'n uitzonderlijke tittel maar de sfeer was goed en zeer positief. Collega Delphine had reeds heel de week haar studenten opgewarmd met andere werkvormen zoals bezoek aan een bouwvakkersschool, een werf, een schildersatelier (eigenlijk meer een verfatelier) en had ook zeer inspirerende architectuurmodellen besproken.

U begrijpt dat ik een beetje zenuwachtig was, maar ze pakte mij even goed aan als haar soms hyperkinetische studenten en daar lukte ze aardig in. Adequaat die Delphine.

Op onze faculteit hebben we van die laatste soort weinig of geen last.
Mijn bewondering voor dat soort vaardigheden, zoals mijn collega Delphine die ontwikkeld heeft, is sterk toegenomen.

Voor de rest liep alles heel vlot.

Mijn kleinzoon, Lukas B., die toevallig ook op die faculteit in zijn eerste master before bachelor zit, heeft mij prettig geholpen en liet ook zijn medestudenten aardig meedoen.
We hebben hun klas van de toekomst getekend, met een zwembad in met zowel een deel voor de baantjestrekkers als een bassin voor de speelvogels, een schommel met een boom er aan zodat ze zich ongehinderd kunnen uitleven en ook nog een lees- en vertelhoek.

Na 18 minuten waren ze ermee rond. Mijn medewerkers doen daar een paar weken over.

Zelden ook zo snel een groep studenten zien overschakelen op iets anders.
 
Het eisenprogramma zat prachtig in elkaar en ik heb nog vernomen dat ze nu de middelen bijeen aan het zoeken zijn om minstens de helft van de klassen aldus om te bouwen.
Het wordt een vorm van crowd-funding dacht ik.

Ik vraag mij alleen af of ik dit gastcollege ga invoegen bij mijn jaarlijkse opgave.
Eventjes Rik Torfs mailen of hij dat ziet zitten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten