TROMP L'OEIL - X

Ze staat toch maar weer mooi te blinken.

De kathedraal en haar toren.
Op haar paasbest.

Tussen de pilonen van de lijn die op bevel van de dienst monumentenzorg van donkerblauw naar zacht grijs geschilderd zijn.

Boven de inkom zie je nog drie achtergebleven beelden.

Al de rest verdwenen door de beeldenstormers.

Aan de kathedraal van Amiens zijn de beelden blijven staan.

Met enige verbeelding kunnen we in Gent ons wel inbeelden hoe rijkelijk de kathedraal er moet hebben uitgezien met al die heiligenbeelden.






In Amiens zijn ze een stapje verder gegaan.





Dank zij een vernuftig gestuurd lichtspel toveren ze er iedere avond kleuren op, zoals de verchroomde beeltenissen er ooit moeten hebben uitgezien.

Ik weet niet wat ik nu het mooiste moet vinden.

Dat veelkleurig kitscherig pallet of de sobere monochromie zoals wij ze altijd gekend hebben.

Ik vrees dat ik mij reeds verraden heb.

Of kan het zijn dat we dingen mooier vinden omdat we ze van in onze prille jeugd altijd zo gezien hebben ?

Dus niet mooier, maar wel evidenter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten