TROMPE L'OEIL - KORT COUPKE

Maart 1936 - meisjes in een schooltje in Cumberland Mountain Farms, nabij Scottsboro, Alabama.
Aan het uiteinde van de wereld dus.

De foto is genomen door Carl Mydans en behoort tot de New Deal collectie.

De periode van 1935 tot 1943 werd in de V.S. gedocumenteerd door fotografen die van de overheid opdracht kregen om de naweeën van de economische melt down van 1929 vast te leggen.

Die meisjes zien er niet arm uit, ook niet rijk, maar gewoon gezonde lieve wezentjes.

Wat mij treft zijn de kortgeknipte kopjes.

Op bijna op alle foto's uit die periode tot halfweg de jaren zestig hebben meisjes van die leeftijd kortgeknipte kopjes.

Mijn zus - geboren 1953 - had ook zo'n coupke.

In lang haar zitten alleen maar nestels, en in de zomer is het tenminste fris rond je nek, hoorde ik mijn moeder zichzelf verantwoorden.

Toen mijn zus de achttien zou gaan overschrijden liet ze haar haar verleidelijk tot schouderhoogte groeien.

Vandaag zie ik zelden nog meisjes met een kort coupke.

Ten vroegste rond hun veertigste beginnen vrouwen eraan te denken hun lange haren te knippen.

Om er een beetje ge-emancipeerder uit te zien, zeggen sommigen.


Kan iemand mij duiden waar en wanneer die omwenteling tot stand is gekomen ?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten