" En als management geen wetenschap is, wat is het dan? Maar wat gebabbel zonder criteria? Dan hoeft het niet. "
Dat schreef Dirk Huylebrouck als reactie op mijn vorige spot over MAOff.
Ik denk dat het Aristoteles was die het dichtst in de buurt kwam om het begrip wetenschap bijna exact te definiëren.
Uit de fenomenen die we vaststellen besluiten (formules) distilleren die, als u ze toepast, met honderd procent zekerheid kan voorspellen waar u zal uitkomen.
Wetenschap baart wetten.
In alles wat zich in de natuur voordoet als fenomeen lukt dat aardig.
Maar, waarschuwde Aristoles, wee u als daar keuzemogelijkheden en beslissingsmomenten van mensen tussen zitten.
Zo zijn er een hele reeks fenomenen, voortspruitend uit menselijke gedragingen en dito beslissingen, die wel het bestuderen waard zijn maar waar ik geen waterdichte conclusies kan aan koppelen, met de garantie dat als u ze toepast, u met honderd percent zekerheid in de gewenste hoek uitkomt.
Denk aan literatuur, kunst, sociologie, economie, architectuur, communicatie, geschiedenis en tot overmaat van ramp: politiek.
Sectoren die men op de universiteiten beter van de noemer wetenschap af zou helpen en vervangen door wetenswaardigheden.
Een paar jaar geleden onderzochten de marketingboys van Johny Walker hoe ze de dalende verkoopcijfers konden omzetten in betere resultaten die de aandeelhouders gunstig zouden stemmen om hen dan een ernstige loonsverhoging toe te kennen.
Ze hadden al vlug door dat de grootste consumenten van whisky mannen waren, maar de grootste omzet werd gerealiseerd via de vrouwen van die mannen die in de grootwarenhuizen whisky voor hun liefste kopen.
Nu bleek de Johny Walker-fles niet iets waar vrouwen spontaan naar grepen.
De marketeers sleutelden wat aan het etiket, de vorm van de fles en hopla, daar ging de omzet de lucht in.
Er zijn zo nog voorbeelden van gendermarketing.
Lego paste zijn speelgoed aan meisjes aan, die liever met anderen blijken te willen spelen dan jongens.
Lego werd niet armer van deze gendermarketing.
Er zijn zo nog voorbeelden van producten die succes hebben dank zij hun vrouwvriendelijkheid. Apple, om er nog eentje noemen.
Dat vrouwvriendelijke producten het àltijd beter doen op de markt is daarom geen wetmatigheid. Succes stories kopiëren is geen garantie op succes.
We kennen immers niet al die andere bedrijven die het ook al eens geprobeerd hebben maar geen succes oogstten.
Succes stories worden gretig gepubliceerd; over falende projecten houdt men meestal zijn mond.
Spijtig, spijtig, spijtig.
Goede managementcursussen spuien veel waarheden; geen wetmatigheden.
Daarom is management dan het ook geen wetenschap.
Management is wel een vak waar er-veel-over-weten, managers vooruit helpt.
Verkennen is immers een mandaat dat we allemaal hebben.
Klik vlug naar het programma van MAOff.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten