TROMPE L'OEIL LXII - VREEDZAME DRAKEN

Een binnentuin met rotsen, badend in een netjes geharkt keientuin.

Dat is de kern waar massa's toeristen - waaronder ook ik - naar komen kijken in het Boeddhistenklooster van Ryoan-Ji, niet zo ver van Koyoto.

Die rotsen hebben al verschillende interpretaties gekend, gaande van tijgers over bergtoppen boven wolken of eilanden in de zee.

Feit is: denk al die toeristen weg, u bent daar alleen, met een paar monniken, om te bezinnen.

Zen.

Hoe ze het aan boord leggen om die tuin dagelijks te harken ?

Voor het rechtlijnig patroon kan ik mij daar nog iets bij voorstellen. Maar hoe ze er in slagen om rond die vijf rotsgroepen een perfect cirkelvormig harkpatroon te trekken blijft mij een raadsel.

Dat is - vermoed ik - ook een beetje het opzet.
Net zoals het feit dat er vijftien rotsen zijn, maar, van waar u ook kijkt, u er steeds slechts veertien kan zien.

Die muur er rond is ook essentieel. 
U moet zich kunnen afsluiten van de omgeving en toch de natuur rondom ervaren.

Dat op zich is reeds een vondst die de tijd moeiteloos trotseert.

Deze plek voelt aan als eeuwig tijdloos.

Ik zei het al eerder over de waterdruppel van Teshima:  
Japanners slagen er in om met heel weinig iets te maken dat het niets benadert.

Dat abstraherend denken zit er al een paar eeuwen in;

Zou hier één van de bakermatten van abstracte kunsten uitgerold liggen ?

U moet zo'n tuin niet willen begrijpen of verstaan.

Hoe lang zou u hier overigens moeten blijven om iets van dit denken te snappen ?

Hier vloeit een onophoudelijke stroom rustig over deze zee van gedachten waar u af en toe er eentje uit plukt en weer mag laten vallen in alle stilte.

Beschut onder een afdak, want in Japan kan het ook wel eens flink regenen, zoals in die laatste roman van  Haruki Murakami waar het in het najaar om de twee bladzijden regent.

Zo beeld ik het mij in.

Maar dat was moeilijk, met al die kwetterende toeristen waarvan u niet kan verwachten dat ze hun tettergedrag eventjes op zen zetten.

Zelfs al moesten ze hun schoenen uitdoen.

Beeldt u in, eventjes komen bezinnen op hoge louboutins.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten