DEN BERG - V

Soms verraden ze zich,
die aannemers.

Die rakkers zijn soms meer met kunst bezig dan met hun werk waarvoor ze betaald worden.

Zoals hier.

Net voor deze elementen verdwijnen in het verlaagd plafond heeft de aannemer ze geparkeerd op de werf.

Eerst was ik van plan hem enige kunstzin toe te schrijven. Maar hoe langer ik er naar kijk, hoe meer mijn schoenveters openvallen van verwondering.

Dit is een volleerde kubist, toch ?

Kijk eens goed naar de compositie, de lichtinval, de ruimtewerking, de beweging, de verborgen gulden snede, het voorplan en het achterplan.

Doet u dat maar eens na.

Het zit er allemaal in.

Ik dacht onmiddellijk aan Georges Braque.

Ook een beetje aan Mondriaan.

Maar Braque's werk lijkt mij het meest afgekeken van de anonieme kunstenaar van hierboven.

Vooral als u er meisje met een mandoline in herkent.

Maar ik vind het werk van die anonieme aannemer sprekender.

Eigenlijk vind ik die Braque maar een prutser.


Ook benieuwd wat er in die plastic zak zit ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten