DIALOOG MET DE OMGEVING

Er zijn schilders die goed kunnen schilderen en daarnaast ook een zeer fijne neus hebben voor het
kader dat er rond moet.

Gustave Courbet had zo'n fijne neus. Om het evenwicht tussen wat hij het attribut l'origine du monde noemt en de wereld daarrond te bewaren, heeft hij een verguld kader laten aanbrengen waarvan we moeten toegeven dat het ook een kunstwerkje op zich is.

U hoort daar een dialoog ontstaan tussen het canvas en het kader.

Er zijn ook kunstenaars die vinden dat een kader rond een schilderij overbodig is. Hooguit een bescheiden houten latje dat de zijkant van het canvas wat proper afwerkt.

Er zijn ook kunstenaars die de zijkant van het canvas verder beschilderen alsof er geen einde aan komt. Het is nog niet af, er is ook nog geen dialoog, snapt u ?

En dan zijn er ook een aantal kunstenaars die vinden dat het omgekeerde ook moet kunnen.

Geen canvas, of geen paneel maar gewoon een kader.

Leve de vrijheid want de kijker mag het werk invullen zoals hij dat wil. De kunstenaar zorgt alleen voor een kader.
De rest is opnieuw gewoon in dialoog aangaan met de omgeving.

Zo volg ik zo goed en zo kwaad als ik kan, het werk van Kris Martin, een man met een sterk gelovige en religieuze achtergrond, ingebeiteld in veel van zijn werken. Wereldformaat.

Zo staat er aan het strand van Oostende het werk 'ALTAR' dat een stalen kader voorstelt van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck, maar dan zonder de wonderlijk beschilderde panelen erin. Alsof ze gestolen zijn, maar dat is natuurlijk niet zo.

Wie zou nu de panelen van het Lam Gods willen stelen ?

Dat kunstwerk van Kris Martin gaat dus ook een dialoog aangaan met de omgeving.

Ik heb hetzelfde kunstwerk zien staan aan de High Line in New York waar er met hetzelfde kunstwerk dan weer een andere dialoog aangegaan werd.
En het stond ook eens tijdelijk, in Rome, naar aanleiding van het 800 jarige bestaan van de Dominikanen. 

Van alle werken van Kris hou ik oprecht veel; over zijn ALTAR zou ik beter zwijgen.

Sinds kort heb ik zo'n nieuw kunstwerk ontdekt, op de baan van Ternat naar Lennik. Links voorbij de lichten als u van Ternat komt.


Een zeer sober, bescheiden, ietwat teruggetrokken kunstwerk dat vooral een dialoog op gang probeert te brengen tussen automobilisten en de omgeving.
Of tussen de kijker en de automobilisten; dat maakt in dit geval niet zoveel uit.

Ik ben op zoek naar de naam van deze kunstenaar en ook had ik graag geweten of het kunstwerk een naam draagt of is het gewoon zonder tittel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten