SCHROOM VOOR HET CHROOM

Zaterdag had mijn krant DS mij daar eventjes te pakken: haar kritisch DS-Weekblad coverde SCHROOM VOOR HET CHROOM - HOE EEN STATUSSYMBOOL EEN SCHANDVLEK WORDT.

Het volgende boekske dat als publicitaire bijlage werd meegestuurd was een folder van het status-automerk Uit Bayern, dat mij vertelde dat ik geen wagen zocht maar echt rijplezier.

Bij BMW kennen ze mij niet goed. Ik heb geen plezier aan het rijden in dit land. Ik wil mij voor een redelijke prijs, redelijk comfortabel en binnen een redelijke tijd van het ene naar het andere punt begeven. En dat hoeft niet altijd met een auto te zijn.
Bijna alle automerken verslijten ons voor naïeve dommeriken. Alle publicitaire filmpjes tonen gelukkige mensen in gelukkige auto's die genieten van mooie landschappen zonder concurrerende tegenliggers die landen in steden waar er altijd parkeerplaats zat is.
Autoconstructeurs gedragen zich als pretentieuze blagen.

Het moet zijn dat dit u niet stoort; hun publiciteit zou er anders minder pretentieus uitzien.


Er zijn landen waar een paar mensen zich met de auto verplaatsen, maar het merendeel van de hardwerkende bevolking doet dat op de brommer, de motocyclette of de scooter.  Auto's en moto's zijn er gewoon te duur voor hun gemiddeld inkomen.

Het grootste gedeelte van het BBP wordt daar op twee wielen gerealiseerd.


Hopelijk houden ze dat nog een tijdje uit. Dat tegen de tijd dat ze zich massaal een auto kunnen permitteren, alle brandstof voor vierwielers op is.

Ik hoorde hen wel klagen over de elektrische versies van die tweewielers. Die zijn gevaarlijk jong, je hoort die niet aankomen.

Dat ze daar maar vlug van gedacht veranderen.

Ik vraag mij af welk redactioneel ettertje van DS dat stiekem gefixt heeft, dat het gechromeerde artikel net nu op de cover kwam, net nu BMW ook in alle andere kranten die promotiefolder mee postte.
Eliminatie wijst in de richting van een journalist die met zijn hoofd nog leeft in de tijd dat auto's blonken van chromen lijst- en bumperwerk. Alle chroomlijstjes zijn vandaag van kunststof met een chromen laklaagje erop.
Originele tittels bedenken is niet elke journalist gegeven.

BMW overweegt een communiqué, als u daarom zou vragen, waarin ze meedelen dat ze hun marktstrategie zoals steeds afstemmen op de toekomstige noden van de maatschappij en de consument. In feite kan zo'n artikel hen geen moer schelen; verkopen doen ze so wie so.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten