" Het geheel vertoont een eenheid door middel van tectonische expressie van het gebouw: de regelmatige betonstructuur in de vorm van een penanten-ritmiek die eerder refereert naar een klassieke architectonische orde, waarbij op een hedendaagse wijze met kleurrijke invulpanelen een tweede verhaal werd gegeven".
Bij zoveel architecturees hoort wat uitleg, vind ik.
De tectonische wetenschap houdt zich bezig met het geheel van de beweging van tectonische platen die, als het wat heftig wordt, soms aanleiding geven tot aardbevingen, tsunamies en/of vulkaanuitbarstingen.
U mag er niet aan denken dat regelmatige betonstructuur een beetje tectonisch expressief wordt.
Het gaat hier immers om een school en beeldt u in dat die klassieke architectonische orde wat gaat schuiven.
Mama mia.
" Vertrekkende van het thema Contrapunctus XIV, gecomponeerd door Johann Sebastiaan Bach - anagram van de noten die overeenkomen met de letters van zijn naam (B-A-CH) is het de harmonie van kleuren die de longitudinale gevels van dit gebouw karakteriseert. Hierdoor ontstaat er een eigen verhaal in het landschap. De delicaatheid van dit filigraan patroon op basis van chromatische tectoniek genereert een sterke relatie tussen het gebouwde en het landschap, wat telkens blijft verrassen. "
Het blijft mij telkens verrassen hoe architecturees er in slaagt mijn brein eventjes uit het lood te slaan.
Waar hebben ze het over ?
Deze gevel leek misschien een beetje saai en dus vonden de architecten dat wat kleuren aan de buitenzijde de boel wat zouden opfleuren.
Daar is niets mis mee; Paul Robrecht zei ooit eens in één van zijn zeldzame lezingen dat hij in het concertgebouw van Brugge plan-B had bovengehaald door in het schaars aanwezige hout, tussen de overspelige betonmassa, een discreet kleurenpalet te vermengen.
Dat zou volgens Paul Robbrecht het geheel beter verteerbaar maken voor mensen met een wat overgevoelige maag.
Ik heb al een paar keer mogen ervaren dat dat geen onverstandig plan was.

Ik zou graag eens welke chromatische ondersteuning de geciteerde J.S.Bach nu het nauwst aan het hart zou liggen : Brugge of Riva San Vitale ?
Zeer filigraan zal hij het patroon waarschijnlijk niet vinden.
Want filigrane patronen zien er eerder zo uit.
Ik zei het al, architecturees, het blijft ons verrassen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten