TICINO SCHOOL I - LUIGI SNOZZI

De Ticino-school is een architecturale realiteit.


Het gaat over een reeks architecten die niet alle aan één en dezelfde architectuurschool gestudeerd hebben.


Hun grootste gemene deler is de onmiskenbaar aanwezigheid van Le Corbusier op de achtergrond, die ze in die warme provincie in het zuiden van Zwitserland tot leven brengen.


De school vindt u terug in een redelijk verspreid aantal woningen en gemeenschapsgebouwen die ze gebouwd hebben en nog steeds bouwen.


Strak en wel geproportioneerd, ook wel geprononceerd.

Das weltemporierte klavier van Bach, zo u het wil


Pareltjes met een uitgepuurd soberheidsgevoel die beantwoorden aan de basis ideeën van de grootmeester, zonder hem slaafs te imiteren.




Luigi Snozzi is één van die adepten.



In Carosso staat zo'n pareltje van zijn hand.

De Casa Guidiotti, het huis van de burgemeester.


Meesterlijk ingeplant in de dorpskern die het geluk heeft in een nog niet dichtgeslibde ruimte te ademen.


Als je van de hoofdverbinding naar de dorpsplaats afzakt kan je er niet naast de casa kijken, maar niet omwille van zijn omvang.


Eerder omwille van zijn bescheidenheid, haar elegante gestalte en de meesterlijke inplanting.


Vier lagen hoog, waarbij de bovenste verdieping eigenlijk een beschut terras is.


Ingeplant op het hoogste deel van het perceel, net op de rooilijn en afgescheiden door een betonnen tuinmuur,


Een paar mensen hebben het aangedurfd om er een harmonische analyse op los te laten en de harmonie klopt blijkbaar, zowel in plan als in gevel.



Die tuinmuur en het tuinpaviljoen kom je nog tegen in het werk van Snozzi.

Het zijn essentiële elementen die het perceel duidelijk markeren en tegelijk de beleveniswaarde vergroten.

Niet alles in één keer laten zien maar ruimte laten voor ervaringen opdoen.

Die gehumaniseerde analyse van Neumann lijkt een beetje op de Vitruvio-man van Leonardo da Vinci.

Misschien zijn er nog andere modellen uit te testen om de proportione devina er uit te sleuren;

Ik ben er lang niet zeker van dat Luigi Snozzi op die manier aan zijn ontwerp begonnen is.

Kunstenaars werken eraan tot hun gevoel zegt dat het zo hoort.


De theoretische uitleg van de analytici ondergaan ze minzaam.

Hebt u ook gemerkt dat de ramen op de eerste verdieping in de analyse overgeslaan werden ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten