De voorzitter van de architectenkamer in Budapest zei eens op een meeting: architects must stop thinking they are different.
Daar zat veel waarheid achter.
Een architect is een bedrijf(je) dat diensten produceert, daarvoor mensen inzet, over een infrastructuur beschikt, klanten nodig heeft en voldoende kapitaal om het draaiend te houden.
Wat is dan het verschil met een ander bedrijf ?
Het is geen onaardig verlangen dat het bedrijf ook groeit.
Ik kan zo een aantal redenen opgeven waarom het aangenamer is om in een bedrijf te werken dat gestaag groeit.
Groeien betekent dat je veel te bieden hebt, dat je interessant bent, dat je verstandig bezig bent. Allemaal elementen die je ijdelheid streken.
Groeibedrijven zijn ook aantrekkelijk om er te werken, wat dan weer de mogelijkheid biedt om alleen de beste mensen aan te nemen. Wie wil er nou werken in een bedrijf dat jaar in jaar uit hetzelfde ambieert of langzaam wegkwijnt ?
Ik verwijs hierbij zeer graag naar het boek van Jim Collins - Good 2 Great - dat in 2005 verscheen.
Van alle business boeken dat ik al gelezen heb wellicht het interessantste.
Een klassieker is het geworden, dat boek.
Die professor onderzocht heel wat bedrijven die over een periode van meer dan één generatie gestaag groeien en over die periode het vijf of zesvoudige in waardering bereikten.
Anders dan bedrijven die gewoon vegeteren, over kop gaan of bokkensprongen maken.
Daarbij zocht hij naar de verschillen waarom het ene bedrijf het wel waarmaakt en andere niet.
Het verschil tussen beiden heeft hij dus onderzocht en het is verrassend eenvoudig maar tegelijk zo verdomd moeilijk om in de praktijk te brengen.
LES 1 - ZORG DAT JE BEDRIJFSSTRUCTUUR IN EVENWICHT IS
Hiermee bedoelt hij dat het geen zin heeft om in één van je basisunits overcapaciteit te creëren.
Zo heeft het geen geen zin om aan overproductie te doen, teveel producten op de markt te brengen als er geen VRAAG naar is.
Met teveel man aan boord wordt het eveneens lastig varen.
Infrastructuur die veel te performant is - en ook navenant gekost heeft - voor wat ze maar moet aankunnen, is onhandig en heeft geen zin.
Geen markt hebben kan je in een lastig parket brengen maar teveel marketing is ook lastig.
Zeker als de productie niet kan volgen, je niet de juiste of nodige mensen aan boord hebt of het schip te klein is.
En vaak hebben bedrijven te weinig euro's in kas om de productieketen efficiënt te financieren. Dat sommige bedrijven teveel geld in kas hebben is theoretisch niet wenselijk maar ik ken weinig bedrijven waar dit echt een probleem bleek te zijn.
Zogenaamde business-modellen kan je op veel manieren voorstellen, maar evenwicht, daar komt het op aan.
Zoals bij veel andere zaken des levens overigens.
DEZE REEKS IS EEN ONDERDEEL VAN DE CYCLI PERMANENTE VORMING FACULTEIT ARCHITECTUUR
Ik zou dat organigram nog wat aanpassen met om te beginnen de klant in het centrum te zetten met het product onder de arm?
BeantwoordenVerwijderen