Een reeks over mooi of lelijk Vlaanderen is
onuitputtelijk.
Stellen dat al wat lelijk is en ons tegenvalt het resultaat is
van de slechte smaak van onze medemens – zoals Michiel Hendryckx het stelt in
één van zijn boeiende bijdragen in De Standaard – vind ik niet helemaal juist.
Schoonheid is geen zaak van enkel goede smaak.
Schoonheid ontstaat door over
alles grondig na te denken, de zin en de logica van iets in overweging te
nemen, denkbeelden die ontstaan te evalueren, mooie verhoudingen uittesten plus
nog wat andere vaardigheden.
Veel van wat schoonheid inhoudt ontstaat door
kijken, nadenken, reflecteren en kritisch zijn.
Ik vergelijk het graag met ons taalgebruik.
Lang niet iedereen gaat keurig en respectvol om met taal; mag het dan
verwonderen dat we slordig zijn met de wijze waarop we onze omgeving gestalte
geven ?
Laat ons onszelf alvast van één complex bevrijden: Vlamingen hebben
niet het monopolie van de lelijke bebouwde omgeving. In andere landen kom ik
die ook tegen.
Alleen, door het feit dat we overbevolkt zijn en je in
Vlaanderen zowat overal kan bouwen, ontsnappen we visueel nooit aan onze
gebouwde bedenksels. De confrontatie is alom tegenwoordig en daar verschillen
we grondig met onze buurlanden.
Toen ik afstudeerde als architect was ik ervan
overtuigd dat architectuur – als onderdeel van de culturele samenleving – de
wereld kon redden.
Het heeft een tijdje geduurd voor ik erachter kwam dat
stedenbouw en ruimtelijke ordening veel belangrijker zijn dan architectuur.
Een goede stad met lelijke architectuur blijft nog altijd een goede stad.
Omgekeerd
is moeilijker. Laat mij het zo stellen: een mooie sympathieke vrouw met lelijke
kleren is en blijft een mooie sympathieke vrouw; het omgekeerde daarentegen … .
Ik heb Michiel H. op zijn filmpje horen
uitvallen tegen de lelijke gebouwen in Nieuwpoort, in de buurt van de
Kinderlaan.
Mooi zijn ze niet.
De openbare ruimte ertussen is nu wel aangepakt
met wat stedenbouwkundig strooisel maar het is zeker geen herbergzame plek.
Spijtig.
Op de site duiden heel veel lezers de atlantic wall van de Belgische kust
terecht als lelijke plek aan. Maar hebt u al eens achter die wall gekeken ?
De slaapkamers van de achterbouwlijn van de
dijkgebouwen kijken op amper acht meter in de slaapkamers van de tweede
bouwlijn.
Niet dat ik mij inbeeld dat daar veel boeiends te zien is maar dit is
toch het toppunt van stedenbouwkundige miskleunerij.
De brandweer eist een tussenafstand
van zes meter. Met de veiligheidsnorm is het dus OK. Maar pompiers zijn geen
stedenbouwkundigen.
Dit zijn regelrechte bidonvilles die verkocht
worden als betaalbare luxe.
Je krijgt
er geen behoorlijke lichtinval, geen ruimte voor groen, geen privacy en geen
mens die op zo’n balkonnetje gaat zitten.
Oeps, foutje uit de jaren zeventig- tachtig
van de vorige eeuw.
Wat ik de stedenbouwkundigen die dit soort
uitvoeringsplannen opmaken verwijt, is een compleet gebrek aan
inlevingsvermogen, ja erger, een compleet gebrek aan inzicht van wat hun
plannen teweeg brengen.
Ondanks alle mogelijke visualisaties en 3-D technieken
slagen ze er niet in om een harmonieuze omgeving vast te leggen in hun plannen.
En wat ergerlijk is: bouwpromotoren spelen dit spel mee want, ach kom meneer,
er is toch zo’n vraag naar een appartementje aan de zee en de mensen liggen
daar niet wakker van.
Dit gebeurt dus niet enkel in Nieuwpoort
tussen de Zeedijk en de Albert I – laan.
Uit de dagelijkse praktijk kan ik u zo
honderden plaatsen aanwijzen waar de opgemaakte en goedgekeurde
uitvoeringsplannen de oorzaak zijn van een groot deel van wat ons ergert aan en
tegenzit met onze bebouwde omgeving.
De eindverantwoordelijkheid ligt bij onze
politici die opdracht geven voor het opmaken van dergelijke plannen en ze ook
finaal goedkeuren.
Wat meer deskundigheid en kritische ingesteldheid tegenover
wat hen voorgelegd wordt zou niet misplaatst zijn.
Al zijn het foutjes van pakweg dertig jaar
geleden, jaarlijks worden panden op deze percelen afgebroken en opnieuw
ingevuld, tot alles dichtgeslibd zal zijn. Ook is het een illusie te denken dat
de plannen van vandaag zoveel beter zijn dan die van gisteren.
De eerste politicus die de moed heeft om deze
foute plannen in herziening te stellen moet nog aantreden.
Het risico op het
moeten betalen van aanzienlijke planschadevergoeding is immers te groot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten