VROUWE JUSTITIA

Deze sculptuur - nou ja sculptuur - stelt vrouwe justitia voor.

Normaal wordt die afgebeeld als een stoere vruchtbare meid, de borsten subtiel ontbloot in ruil voor een blinddoek voor haar ogen.

Haar linkerarm steekt ze fier de lucht in om de balans der gerechtigheid vrij haar werk te laten doen.

In haar rechterhand een zwaard om daadkrachtig te straffen als het moet.

Zo kennen we haar.
Zo willen we haar.

In dit gerechtsgebouw is het precies een beetje mislopen met vrouwe justitia.

Het hoofd gebogen, een blinddoek die over haar hoofd hangt te bengelen, borsten zo groot als twee erwten, armen van plastiek die hangen te bengelen en een weegschaal die ergens opgehangen is en die er schijnbaar niet toe doet.

Haar linkerhand rust op haar vermoeide dij.

En waar is haar zwaard gebleven ? 

Deze vrouwe justitia siert - nou ja siert - la salle des pas perdus van het justitiepaleis (?) in Mons.

Ik heb mij afgevraagd wat de commissie van opsmuk van gebouwen van de respectabele Regie der Gebouwen hierover in haar verslag geschreven heeft toen ze de installatie van het beeld goedkeurde.

Of wilde ze bewust eens laten zien - via een obscuur ingehuurde kunstenaar - wat ze daar bij de Regie eigenlijk denken over justitie ?


Was ik magistraat in Mons, ik had al lang met een voorhamer het ding aan diggelen geslagen.
Ik zou weigeren recht te spreken in de buurt van een symbool dat heel het gerechtelijk apparaat te kakken zet.

Het beeld staat symbool voor de bedenkelijke architectuur, zowel aan de buiten- als de binnenkant.

Aan de buitenkant - geheel in de postmodernistische traditie - aandacht zuigen met detaillistische vormgeving die er eigenlijk niet toe doet.
 
Aan de binnenzijde, somber, donker.

Klak het tegenovergestelde wat de recente gerechtsgebouwen in Gent en Antwerpen willen symboliseren: licht, openheid en transparantie.

Ik vraag mij ook af wat de achtbare juryleden van het proces Bernard Wesphael wel moeten gedacht hebben als ze het beeld passeerden ?

Of zijn ze langs een zijingang binnengeslopen ?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten