ELIOT NOYES II

Nooit gedacht dat ik sinds mijn eerste mijn eerste kennismaking met Noyes, zo vlug in een woning van hem zou terechtkomen.
The Aulthouse bouwde hij in New Canaan voor de familie Ault.
New Canaan, dat is zowat het Sint-Martens-Latem of Hove van New-York.

Op een uurtje rijden from door to door. Zegt men.
Maar niet alle New Canaanezen nemen de trein heen en weer naar New-York. Met hun vooral dure en comfortabele Europese karren rijden ze zichzelf dagelijks strop in de files. Het is overal ter wereld hetzelfde.

Maar het is er zeer bosrijk, heuvelachtig, doorweven van beekjes en watervallen en, het staat er vol met grote villa's in koloniale stijl. Daartussen doorlopende greens en veel Amerikaanse vlaggen.

Noyes is één van de Harvard Five die modern bouwden.
The Aulthouse is één breed uitgevallen plan.
Vrijheid, blijheid. Je merkt het wel. Amerika is van WO II  bevrijd en alles is er mogelijk.
Als het maar great is.
Daar toch, in die wijk, al lusten ze daar die modernisten niet.

Aan de voorzijde van de woning is er een binnentuin die voor geborgenheid en intimiteit moet zorgen. Dat is in dit geval geen architecturaal cliché, dat is zo.

In 1980 kocht ene Joan Feick de woning voor 200.000 $. Toen, een bom geld.
Vandaag kan ze die woning gerust voor het tienvoudige verkopen.
Ze was galerijhoudster in New-York en zelf schilderde ze ook: mooie abstracte composities.

Nu leunt ze tegen de 90 denk ik, "maar zo wil ik ook oud worden", hoorde ik één van de vrouwen die mee waren zeggen.
Maar verschiet niet als u naar haar website surft: die foto van haar op de website is zeker 50 jaar oud.
Dat maakt haar niet minder sympathiek.

Ze leeft ook in totale harmonie met haar woning.

Als ze 's morgens opstaat ziet ze dit.

Daar was vroeger nog een klein zwembad aan dat terras maar dat hebben ze dichtgegooid.

Noyes slaagde er perfect in om zenitaal licht beheerst tot u te laten komen.

Een gave noem ik dat.

De middelen zijn nochtans zo  eenvoudig : luifels met gaten in.

Dat werkt altijd.

Naast de woning staat nog een guesthouse.
Die kan wel een opfrisbeurt verdragen

Dat is de reden waarom ik er dan een schets  van maak en geen foto neem.

Tekeningen hebben het recht dat te tonen wat zou kunnen zijn.


1 opmerking:

  1. Johan,
    de Joan M. Feick die in het Ault house woont is deze mevrouw: http://dev.stemengine.org/greer/ (je legt in je tekst de link naar een andere Joan Feick) Ook hier een foto van de dame van zo'n "50 jaar geleden", maar ze lijkt er nog steeds op.
    Mooi artikel overigens - doet me dat korte bezoek aan de woning weer helemaal herbeleven!
    Greet P.

    BeantwoordenVerwijderen