EERO SAARINEN II



Het is al jaren afgesloten maar kijk, de vzw Archipel is blijkbaar overal welkom. 

Het blijft voer voor de architectuurcritici of dit gebouw nu plat expressionisme is, dan wel een geslaagde metafoor. 

Als je de echte kenners mag geloven, mag je er geen wegvliegende vogel in zien.

Eero Saarinen had aanvankelijk een koepelstructuur in zijn hoofd. 
Maar hij wilde die platter. 
Op een morgen bij het ontbijt demonstreerde hij met de schil van een pompelmoes hoe plat hij hem wou. 
Meteen kwam ook de vervorming van de koepel aan het licht.

Wil dit nu net het mooie van koppige creativiteit zijn. 
Dixit Kevin Roche – zijn naaste medewerker – zijn ze op dat idee doorgegaan tot plots iemand er aan dacht om de schil vier sneden te geven. 

Eero Saarinen samen met Kevin Roche - Onderzoek van de structuur
En zo geschiedde. 


Maar dat was nog niet genoeg: één deel van de schil – die aan de vliegtuigzijde – werd naar boven gericht. 

Toen is iets moois en unieks ontstaan. 
Een ongrijpbare vorm met vier lichtstroken, steunend op vloeiende sokkels die vertrouwen en stevigheid uitstralen, zelfs al is de schaal amper 18 cm dik. 
De fijne randen lopen over in steunberen die doen denken aan een eendenvoet. 

Dus toch een wegvliegende vogel ? 
Maar meer dan een blinde vink.

Probleem werden nu de berekeningen. 

We spreken 1958. Computers ? 

Ze konden wel beroep doen op de modeltechnieken van General Motors – klant van Eero Saarinen. 
Daar zou Brunnelleschi wellicht een been voor gegeven hebben. 
Vijfduizendvijfhonderd ontwerpuren en honderden modellen hebben ze gemaakt, om uit te komen bij 150 met de hand getekende sneden om het realiseerbaar te maken. 
Hiervoor hadden ze een speciale ploeg bekisters vanop scheepswerven opgetrommeld. 

Daar waren nog eens honderden tekeningen nodig om duidelijk te maken hoe ze moesten tewerk gaan. 

Toen het gebouw in april 1961 nog maar half voltooid was voelde Eero Saarinen zijn einde naderen. 
Hij zou toen lachend gezegd hebben: als je het niet voltooid krijgt jongens, laat het dan tenminste als ruïne staan, zoals het badhuis van Caracalla in Rome.


De opdracht werd gelanceerd in 1956, de opening kwam er in 1962. 
Het gebouw heeft aardig meer gekost dan de opdrachtgevers aanvankelijk dachten te zullen uitgeven.
Maar ze hadden een visie dat vliegen meer was dan opstijgen en landen en het strekt tot eer dat ze vertrouwden op een architect waarvan ze wisten dat hij tot het uiterste van zijn kunnen zou gaan. 

Niet weten waar het gaat eindigen en toch blind vertrouwen in ’s mans doorzettingsvermogen, het is ook niet alle opdrachtgevers gegeven.

Om het even wat je doet: eerst met wie, dan wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten